dinsdag 4 april 2017


Toen ik besloot om een nieuwe reis naar Zuidoost-Azië te plannen, had ik meteen Myanmar in gedachten. Ik had geen specifieke reden om voor Myanmar te kiezen en werd vooral gedreven door nieuwsgierigheid. Het zou ook een kort verblijf van slechts 10 dagen zijn, dus besloot ik de 3 beroemdste toeristische trekpleisters Yangon, Inle Lake en Bagan te bezoeken. Maar de korte tijd die ik doorbracht in dit land was geweldig, een ervaring die ik nooit zal vergeten.
Toen ik begon te shoppen voor vliegtickets en naar de prijzen voor accommodatie keek, besefte ik al snel dat een bezoek aan Myanmar een stuk duurder zou zijn dan andere Zuidoost-Aziatische landen zoals Vietnam, Laos of Thailand, maar ik geloof dat er bepaalde ervaringen in het leven zijn waar budget of kosten uit den boze zijn wanneer je de behoefte voelt, moet je ervoor gaan, dus dat deed ik.

Mijn vlucht met Emirates van Brussel naar Yangon via Dubai kwam rond de middag lokale tijd in Yangon aan. Ik nam een taxi naar het guesthouse dat ik geboekt had via Booking.com
WaiWai’splace is erg fijn, eenvoudig en schoon en het personeel is charmant. Er is een restaurant op het dak waar u 's avonds kunt genieten van een maaltijd en' s ochtends wordt er een heerlijk ontbijt geserveerd met keuze tussen Shan Noodle Soup, Shan Noodle Salad of een continentaal ontbijt.

WaiWai's place ligt in de levendige wijk Shan Chaung. Bij mijn aankomst was er een markt gaande, dus na het uitpakken en een warme douche was ik gretig om de buurt te ontdekken voordat ik naar het centrum zou afdalen.

 Een jonge boeddhistische novice verzamelt zijn dagelijkse voedsel- en gelddonaties op de San Chaung-markt.

Toen de hitte wat afkoelde, liep ik helemaal van het centrum naar de magistrale Shwedagon-pagode. Deze pagode is de belangrijkste reden voor toeristen om Yangon te bezoeken en het is echt een geweldige ervaring om voor deze gouden stoepa van 99 meter hoogte te staan. Ik bleef bij de pagode tot de hemel helemaal donker was om in alle stilte naar de toeristen, monniken en Birmese gezinnen die hun gebeden uitten te kijken.

Vrijwilligers maken zich klaar om de vloer van de pagode te vegen.
Indien je de ware essentie van het lokale leven wil ervaren, dan moet je absoluut de Yangon Circular Train nemen. Deze reis geeft je een kans om je onder te dompelen en een glimp op te vangen van de relaxte en bijna stressvrije levensstijl van de vriendelijke lokale bevolking, terwijl je drie uur door het landelijke landschap van de stad reist.

Landelijk landschap te bewonderen vanuit de trein

 Je kan van de trein stappen overal waar je wil om  de nabijgelegen markten en buurten te ontdekken.

De wijken in de buurt van de treinstations zijn echt een bezoekje waard, arm, erg druk maar mensen hebben altijd een glimlach op hun gezicht en begroeten je lachend met "mingalabar". Ik heb me nooit als een indringer gevoeld, met mijn camera in de hand en had zelfs de mogelijkheid een aantal intimiderende situaties vastgelegd. De reis was nooit saai, bij elke halte is er altijd wel iets te zien.  De trip met de Yangon Circular Train is volgens mij de beste manier om de stad te verkennen en ik vond het heel leerrijk en voelde me op mijn gemak en welkom op de harde treinbanken.



Planning a solo trip find read more here
                                        Looking for some travel tips ?

0 reacties:

Een reactie posten